dinsdag 24 januari 2017

[Techniek] Het afkanten

Vandaag een klein blogje over het afkanten.  


Gisteren heb ik de laatste steken gebreid aan omslagdoek Rebetika. Rebetika dankt zijn naam aan de blauwe kleuren in dit doek. Meneer Chefwol dacht eraan om het doek de naam van een Grieks eiland te geven, tot we stuitten op Rebetika.

Het Rebetika festival wordt gehouden op het eiland Hydra en betekent Griekse Blues.

Maar dat ter zijde.

Na het breien van de kabelrand van de sjaal vond ik, dat er toch een klein randje ribbels toegevoegd moest worden aan de bovenkant en de onderkant van de sjaal. Nou ja... klein... over de hele spanwijdte van de sjaal had ik aan de bovenkant 232 steken, en aan de onderkant had ik 500 steken op de naald staan.

Maar om nu te voorkomen, dat in de laatste toer de boel gaat trekken, heb ik gebruik gemaakt van een flexibele afkantmethode.

De sjaal heeft namelijk nogal wat ruimte nodig - en die moet je in de afkanttoer echt toevoegen. Anders kun je hem niet netjes spannen, wat voor het draagcomfort en optisch echt belangrijk is.

Hoe doe je dat?

Je breit 1 steek recht.
* Dan sla je het draad om de naald. Til de gebreide steek over de omslag.
Dan brei je weer een steek recht. Til de eerste steek over de zojuist gebreide steek. * 

Dit herhaal je tot alle steken zijn bewerkt. Daarna hecht je af, zoals je gewend bent.

Het enige wat nog rest... is het spannen van de sjaal!



Pakket Rebetika komt deze week in de webshop van Chefwol.nl
Foto: © Chefwol.nl 2017

Geen opmerkingen:

Een reactie posten