donderdag 12 januari 2017

[Review] Scheepjes Stardust

Voor de Chefblog testte ik de nieuwste aanwinst in het garen assortiment van Scheepjes: Scheepjes Stardust. Dit garen is onlangs - december 2016 - toegevoegd aan het assortiment van Scheepjes.

Stardust is een mix-garen van mohair, wol en acryl met een glinster draad. Het garen voelt zacht aan en Scheepjes heeft veel werk verzet om zorg te dragen dat dit garen de huid niet zal irriteren. Stardust is op dit moment verkrijgbaar in 9 effen en 5 tinten met een lang verloop. Het garen is vernoemd naar Sterrenbeelden. Een treffende manier van naamgeving.


Promo plaatje van het nieuwste Scheepjes garen: Stardust

Vanaf het moment dat het garen werd aangekondigd was ik op slag verliefd en begon mijn fantasie overuren te draaien. Voor degene die me al wat langer kennen: Ik haak voornamelijk amigurumi en laat het meeste fantasiegaren daarom voor wat het is. Maar dit garen riep gewoon om een ontwerp.
Het garen is treffend genoeg vernoemd naar Sterrenbeelden. Hydro, Orion, Cassiopeia. Het zijn een paar voorbeelden van namen. Nerd dat ik ben, ben ik gelijk plaatjes van de sterrenbeelden gaan vergelijken met plaatjes van het garen. Ik vind het een enorm pluspunt dat de kleuren lijken op het daadwerkelijke plaatje :)

Vergelijking van het Sterrenbeeld Orion met Scheepjes Stardust Orion.
Maar goed, geen review zonder het daadwerkelijke testen van het garen. Voor mijn ontwerp viel de keuze op twee kleuren. Pegasus, een effen kleur en Hydra, een kleur met een lang verloop. Ik wilde er zowel mee haken als breien. Zo ontstond het idee voor mijn Starlight Dancer Col.

Haken: Het garen leent zich prima voor kantwerk. Wat minder prettig is, is dat het garen lastig uit te halen is wanneer een fout wordt gemaakt - of wanneer je je bedenkt en het net iets anders wil aanpakken. Dit komt omdat de vezels snel aan elkaar vast blijven zitten. Het garen haakt echter wel mooi op, dus het resultaat mag er wezen. Met het haken lijkt de structuur van het garen minder zacht dan wanneer er mee wordt gebreid. Het garen voelt bij haakwerk ruwer aan. Ik ben met haken aan de buitenkant van de bol begonnen en heb hem zo afgewikkeld. Doordat het garen aan de dunne kant is en het een grote bol is, wikkelt de bol zich wel lastig af en moet het een handje geholpen worden.

Starlight Dancer Col van Amilishly
Breien: Voor het breien heb ik gekozen voor een tricot steek omdat ik wilde weten hoe het verloop zich in het werk zou uiten. Ik vind het mooi dat het verloop heel geleidelijk gaat. Voor de kleur daadwerkelijk over gaat in een ander, wisselen de kleuren zich een aantal keer af. Het glimmertje doet daarbij inderdaad denken aan kleine sterren. Ook leuk is dat elke bol - van dezelfde kleur - heel anders is, doordat de bollen op een andere manier omwonden zijn.
Het breiwerk voelt veel zachter aan dan wanneer er mee wordt gehaakt. Bij het breiwerk ben ik aan de binnenkant van de bol begonnen. Door de structuur van het garen - vezels die een beetje aan elkaar plakken - had ik ineens de halve bol uit elkaar. Niet zo fijn :/ Een klein tipje om er eerst een bol of cake van te winden voordat u/je begint met het werk. Het uithalen gaat wel veel gemakkelijker.

Ondanks een paar minpuntjes, vind ik het persoonlijk nog steeds een prachtig garen om mee te werken. Heeft u al ervaring met Stardust? Deel deze dan in de reacties :)

Scheepjes Stardust is onder andere bij chefwol verkrijgbaar.

Ik hoop dat jullie wat aan deze review gehad hebben. Liefs,

Amilishly

Garen Specificaties:
Samenstelling: Mohair 11% // Wol 11% // Premium Acryl 75%
Pendikte 1: 3mm
Pendikte 2: 3,5 mm
Gewicht per bol: 100 gram
Looplengte: 540 meter
Steekverhouding: 10x10 cm = 22st x 28 nld met nld 3
Prijs: 6.95
Verkrijgbaar via: Chefwol

Geen opmerkingen:

Een reactie posten