dinsdag 28 februari 2017

Kijkje in het ontwerpproces van Amilishly haar Amigurumi

Lieve lezers,

Ik ben nu al een tijdje bezig met het ontwerpproces van Prism. Een regenboogpopje wat al een tijdje in mijn hoofd rondspookte en niet kon wachten tot ze gemaakt zou worden.



Ontwerp
Als ik een idee krijg, spookt het zoals gezegd dus eerst een tijdje rond voor ik ermee aan de slag ga. Dit heeft een paar redenen: a) vaak ben ik al met iets bezig, wat ik eerst af moet ronden voor een deadline, of omdat ik anders gewoon aan te veel tegelijk bezig ben; b) omdat ik het nog niet gelijk maak, heeft het idee eerst de kans om zich wat beter te vormen.

Vaak maak ik een potloodschets van wat mijn idee is, soms kleur ik die in, soms niet. Die leg ik weer een dag weg (moeilijk, maar ik ben toch nog met 10.000 andere dingen bezig) en dan pas ik eventueel wat dingen aan die anders moeten.

Materiaal
Als mijn schets klaar is, is het tijd voor het materiaal. Het komt ook wel eens voor dat ik eerst materiaal krijg om mee te werken, dus deze stappen zijn uitwisselbaar, maar in de regel ga ik pas materialen zoeken op het moment dat de schets gemaakt is.

Ik werk vaak met katoen (Scheepjes Stonewashed, Softfun, Larra en Catona o.a.) en ben gek op felle kleuren. Soms zoek ik express iets op wat buiten mijn comfort zone ligt (zoals verzadigde tinten of pasteltinten), maar vaak grijp ik toch terug naar die felle kleuren. Zo dus ook met Prism. Ik gebruikte Scheepjes Catona 25 en zocht de meest felle kleuren bij elkaar voor haar regenboogjurkje.

Dit uitzoeken van kleurtjes neemt redelijk veel tijd in beslag. Alles moet mooi bij elkaar passen. Kleuren worden bij elkaar gelegd, toch weer omgewisseld. Net zo lang tot ik er blij mee ben en ik het idee heb dat anderen het ook mooi zouden kunnen vinden (omdat van mijn patronen vaak pakketten worden samengesteld voor Chefwol.nl)

Haken
Dan is het tijd om mijn patroon tot leven te brengen. Ik haak naar aanleiding van de tekening die ik eerder maakte. Soms verander ik nog kleine dingen, maar de grote lijnen zijn nu wel duidelijk. Ook schrijf ik gelijk het patroon uit in mijn patronenschrift. En dit gaat dan later weer in de computer.

Patroontesten
Dit vind ik persoonlijk het leukste, maar ook engste onderdeel. Ik zoek een aantal testers die het patroon willen testen (in het Nederlands en Engels) en stuur mijn patroon naar mijn vaste tester. Foutjes worden ontdekt en aangepast en daarna komen de foto's. Hier doe ik het voor. Ik vind het prachtig hoe iedereen zijn of haar eigen invulling geeft aan het patroon. Er iets unieks en eigens van maakt. Dit is waarom ik ontwerp.

Benieuwd naar Prism? Prism is verkrijgbaar via {deze link} Chefwol.nl. Ik heb daarnaast een collage gemaakt van alle mooie amigurumi die tot nu toe gemaakt zijn met haar patroon.


Van links naar rechts:
Amilishly, Munchmissymousecrochet, hey_sweetpea
Waynieyee, Janinecamijn, meilan__0811

Ik hoop dat jullie dit een beetje interessant vonden!

Liefs,

Alexa



2 opmerkingen: