zaterdag 4 februari 2017

[YARNTALK] Onion: organisch katoen uit Denemarken

Sinds een tijdje ben ik helemaal weg van het merk Onion. Een Deens merk met organische garen. Ik gebruik vaak katoen voor mijn amigurumi projecten, dus ben ik op een gegeven moment nieuwsgierig geworden naar het katoen van Onion. Want organisch is natuurlijk beter voor het milieu :) En daar word ik persoonlijk dan wel weer heel blij van.

Onion katoen is sinds kort beschikbaar in 47 kleuren. Dit waren er eerst nog 24, maar er zijn er sinds kort 23 bij gekomen. Geen heldere en felle kleuren, maar wat meer onverzadigde tinten. Passend bij de Deense stijl, waarin vaak gewerkt wordt met neutrale tinten zoals zwart, wit en grijs.



Kleurenstalen van het Onion Katoen. Afbeelding afkomstig van Onion.dk

De garen zijn 100% natuurlijk. Het feit dat Onion katoen biologisch is betekent daarnaast ook dat je er zeker van kunt zijn dat tijdens de teelt van de katoen geen schadelijke chemicaliƫn zijn gebruikt, die wel gebruikt worden bij de normale katoenteelt. Daarnaast worden de garen in Europa geproduceerd, waardoor de arbeidsomstandigheden beter zijn. Om deze twee redenenen is het natuurlijk wel duurder om dit katoen te maken. Ik ben persoonlijk wel van mening dat de prijs vergeleken met andere premium katoen zeker meevalt.

Het katoen van Onion voelt heel zacht aan en de gebreide/gehaakte steken ogen heel netjes. Het garen wordt namelijk luchtig gesponnen. Het materiaal voelt zeer sterk aan en de kleuren zijn zacht voor het oog.

Hebben jullie het katoen van Onion wel eens geprobeerd? Wat vonden jullie ervan?

Laat het me weten in een reactie.

Liefs,

Amilishly



Garen Specificaties:
Samenstelling: 100% biologisch katoen
Looplengte 155m/ 50gr
Voorgeschreven naalddikte 3.0 mm (voor amigurumi kun je gemakkelijk met 2.0 mm werken)
Proeflap: 10x10 = 24st x 34nld met nld 3.0mm
Wassen: in wasmachine wasbaar, max 30 graden
Adviesprijs: 5,05 per bol.
Verkrijgbaar via: Chefwol

Geen opmerkingen:

Een reactie posten