maandag 30 januari 2017

[TREND] Japanse brei- en haak inspiratie

Vanaf 2 januari is een nieuwe rubriek toegevoegd aan de chefblog: Trends. In deze rubriek zal Amilishly als echte trendwatcher bespreken wat er gaande is in brei- en haakland, welke trends opkomend zijn en hier wat fijne voorbeelden bij zoeken. Het is natuurlijk aan u (of jou) om uit te maken wat bij (jo)u past.

Japanse brei- en haakinspiratie.

Inspiratie uit Japan: met of zonder westerse twist.

Ik zal het heel eerlijk toegeven: Ik ben gek op Japan en de vele aspecten die het land te bieden heeft. Van het minimalistische en rustige - tot het uitbundige 'kawaii', roze, schattige monstertjes en manga meisjes - tot de lolita meisjes en al het kantwerk wat daarbij komt kijken. Ik vind het allemaal mooi.

Wanneer ik nieuwe dingen ontwerp (en dat is zowel op brei- als haakgebied), haal ik daarom graag mijn inspiratie uit de Japanse stijl. Mij lijkt het daarom leuk om een beetje inspiratie te delen. Ik deel in deze blog vier dingen waaruit ik inspiratie haal. Twee op brei gebied en twee op haak gebied.

Kanso principe!

Iets wat ik mooi vind aan de Japanse stijl (met westerse invloeden) is dat bij kleding vaak terug gegaan wordt naar de basis. Maximaal één tot twee kleuren, een basis model en een minimalistische, maar toch mooie afwerking. Dit principe wordt ook wel Kanso genoemd. Dit vestje is gebaseerd op dit principe. Het is een tijdloos exemplaar wat goed te combineren is met andere kledingstukken.

Vestje gebaseerd op Japanse stijl, volgens het Kanso principe (te vinden op: PurlSoho.com)
Japanse patronen

Iets totaal anders, maar ook weer heel mooi: De herhalende Japanse patronen.

Dit voorbeeld heeft een patroon met een brug, wat dus geïnspireerd is op Japanse patronen. Ook het herhalen van patronen geeft een soort rust. Vaak wordt ook hier met maximaal twee kleuren gewerkt, maar het zou ook heel goed met reliëf gemaakt kunnen worden.

Fair Isle met Japans patroon
Haak inspiratie van Perriot

Pierrot Yarns is ook een hele leuke om te volgen. Op hun site staan verschillende ontwerpen, gemaakt door Japanse designers. En de meeste zijn gratis te verkrijgen in het Engels via deze link :) Ik vind dit dekentje bijvoorbeeld heel leuk, omdat hij gemaakt is met een paar basiskleuren. Het afwisselende effect ontstaat door het afwisselen van twee patronen.

Dekentje voor op schoot door Perriot Yarns (via de link hierboven)
Amigurumi

En last, but not least: Amigurumi. Want ook deze vorm van haken en breien komt uit Japan. In Japan hebben ze voor haken en breien maar één woord en dat is 'amimono': letterlijk vertaald naaldwerk. -De amigurumi stijl gaat wel weer meer richting de magische meisjes en schattige beestjes en laat de rustige minimalistische stijl voor wat het is, maar moet zeker benoemd worden. Ik haal hier namelijk het meeste inspiratie uit, zeker omdat ik vooral amigurumi maak (^o^) <-- Japanse emoticon ;) En die amigurumi zijn natuurlijk te vinden via Chefwol



Dit was dan mijn inspiratieblog voor deze keer. Haalt u ook inspiratie uit de Japanse stijl? Welke aspecten trekken u het meest?

Ik hoor het graag!

Liefs,

Amilishly

3 opmerkingen:

  1. Ik houd wel van die Japanse stijl. Vooral dat vestje vind ik erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk is hij zeker! Dankje voor je reactie!! En ik laat me er graag door inspireren ook :D

      Verwijderen
  2. Kan ik het patroon van de oranje/ecru trui ergens aankomen? Ik vind het prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen